Corpus
La Barcelona del segle XIV era la capital d’un dels estats més
importants de la Mediterrània. L’any següent al primer Corpus, el
1321, a Barcelona es van estrenar dues campanes noves a la
catedral, el “seny Ferial” (1321-1901), dedicat a santa Tecla, i
“l'esquella Prima” (del 1321 fins ara), que eren testimoni del bon
moment de la seu barcelonina. El model festiu era participatiu, els
gremis s’encarregaven de gestionar, organitzar i executar els
diferents entremesos de la processó. Les indulgències que es
concedien als qui feien i anaven a les processons del Corpus van fer
que la festa s’escampés aviat i arreu: Vic el 1318, Barcelona i Girona
el 1320, Tarragona el 1359, i més tard Lleida, Tortosa, València,
Perpinyà. L’any 1370 el Corpus Christi ja es celebrava de forma
general. A Berga es creu que des del segle XIV se celebrava per
Corpus a dins l’església la sorollosa “Bulla” anomenada més tard
“Patum” pel so del tabal, documentada ja l’any 1525 fins que l’any
1723 es va treure al carrer per la prohibició de fer-la a dins del
temple. Fa més de sis-cents anys que aquest model festiu es va
implantar a Catalunya, però l’origen del Corpus Christi es trobaria en
el desig de Santa Juliana de Mont Cornillon que al segle XII volia
commemorar la Santa Eucaristia; el bisbe de Lieja faria cas de la
santa establint la celebració a la seva diòcesi. El papa Urbà IV
instauraria la festa el 1263 i el papa Joan XXII seria qui li donaria la
dimensió universal l’any 1316, el Corpus se celebraria en tot el món
catòlic el dijous després de la festa de la Santíssima Trinitat del
primer diumenge de la Pentecosta, cinquanta dies després de Pasqua.
El 1447 hi ha constància d’una processó a Roma amb Nicolau V
recorrent els carrers acompanyant l’Hòstia Santa. Els primers
elements d’imatgeria festiva relacionats amb el Corpus de Barcelona
tenen dates documentals concretes: el 1399 l’àliga, el 1424 els
cavallets del gremi de cotoners, el 1568 la mulassa. El 1601 el gegant
del Pi i d’altres molts elements festius surten en les processons
commemoratives de la canonització de sant Ramon de Penyafort a
Barcelona.
Santa Juliana, Urbà IV, Joan XXII, Pere III, Carles I, Francesc Cambó, i molts d’altres han reinventat les festes una i una altra vegada des del poder establert, i la gent les ha celebrades una i una altra vegada. Les festes són construccions simbòliques que en els seus orígens solen tenir funcions i finalitats ben concretes, però que en el devenir del temps es fan més i més complexes, adaptant-se a la realitat dels nous temps, reinventant-se o deixant d’existir.
Santa Juliana, Urbà IV, Joan XXII, Pere III, Carles I, Francesc Cambó, i molts d’altres han reinventat les festes una i una altra vegada des del poder establert, i la gent les ha celebrades una i una altra vegada. Les festes són construccions simbòliques que en els seus orígens solen tenir funcions i finalitats ben concretes, però que en el devenir del temps es fan més i més complexes, adaptant-se a la realitat dels nous temps, reinventant-se o deixant d’existir.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada