Catalunya: un nou estat inclusiu en l’Europa dels pobles?
A Europa es viu un
moment important pel que fa a la reivindicació de la sobirania dels vells
pobles sense estructures d’estat. Escòcia, Flandes i Catalunya emergeixen com a
alternativa al model dels estats nació de la Unió Europea. Quan un poble té la
possibilitat de poder viure el moment històric del naixement d’un estat propi,
assumeix col·lectivament tres grans responsabilitats: abandonar el passat, repensar
el present i construir el futur.
Al segle XXI la vella
Europa continua sent una realitat plural farcida de riscos i de potencialitats.
Un dels vells riscos d’Europa és el radicalisme excloent que la va marcar durant
el segle XX amb alguns dels més cruels genocidis de la història.
Per contra, una de
les grans potencialitats d’Europa pot raure en la mateixa base de la seva
pròpia societat, en la capacitat d’empatia de classe de la gent corrent dels
seus antics pobles, en la permeabilitat inclusiva, en les noves utopies
col·lectives que aquesta mateixa gent sigui capaç d’imaginar. Hi ha poques
coses capaces de generar més interès social i polític que una comunitat en
procés de construcció d’una nova identitat compartida.
Un nou estat d’Europa
hauria de ser capaç de fer realitat la utopia de regular la inclusió de tota la
gent que hi viu regularment. Les identitats múltiples construeixen noves
identitats mestisses només quan la societat que acull a aquell qui s’hi
incorpora és inclusiva i quan la legalitat i les accions de les administracions
públiques hi van a favor i no en contra.
Quin sentit tindria, en
qualsevol nou estat, reproduir les pràctiques dels estats nació que fan
impermeables a la gent unes fronteres que són obertes a la lliure circulació de
qualsevol mena de cosa material?
L’estat nació se sol
perpetuar negant els drets dels pobles que incorpora i els drets d’aquells
individus als qui impedeix l’accés a la ciutadania.
A Catalunya es dóna
aquesta doble exclusió en un moment de precarietat i la gent corrent ja se
n’adona. Caldrà doncs tenir-ho ben present a l’hora de repensar un futur social
i polític en clau catalana.
La Catalunya d’avui
és plural, com ho va ser la del passat i com ho serà la del futur. Constatar i
assumir aquesta realitat com una potencialitat és allò que més fortalesa pot
conferir al procés constituent d’un nou estat.
Les identitats
col·lectives són realitats dinàmiques que canvien amb el temps, els pobles
immutables no existeixen ni han existit mai en la història dels humans. El
“nosaltres” d’avui no tindrà res a veure amb el “nosaltres” del futur, com
tampoc s’assembla gens la “nostra” identitat d’avui amb la que van compartir o
imaginar els nostres múltiples i ben diversos avantpassats col·lectius.
Quan els imaginaris i
les identitats col·lectives es fixen per lleis i constitucions immutables, aviat
acaben servint al privilegi de minories dominants i llavors esdevenen un llast.
El dia 25 de juny de
1992, el Regne d’Espanya va signar un acord amb d’altres països de la Unió
Europea segons el qual es considera estranger “a qualsevulla persona que no sigui nacional dels estats membres de la
Unió Europea”. Aquest acord, que entrà en vigor el 26 de març de 1995, és
el que es coneix per Acord de Schengen.
En dret
internacional, s’aplica la norma general segons la qual el nou estat segregat
d’un estat preexistent assumeix i aplica automàticament tots i cadascun dels
acords i tractats internacionals subscrits per l’estat anterior al qual
pertanyia.
Seguint aquest
raonament normatiu, la República de Catalunya assumiria i hauria d’aplicar
l’Acord de Schengen, per la qual cosa aquells residents “no nacionals” serien
considerats estrangers a la Unió Europea. Però aquesta condició d’estranger a
Europa quedaria automàticament resolta en aquells supòsits en que el nou estat
català, lliure d’antigues lleis espanyoles, concedís drets de ciutadania als
“nous catalans” els quals passarien a ser automàticament nous ciutadans
europeus de ple dret.
Quan la política
deixa de voler ser només “l’art d’allò possible” per esdevenir l’art de fer
possibles les idees, els conflictes s’esvaeixen i la gent corrent se sent
millor representada i governada. Això sol generar confiances compartides i
escombrar pors i temences.
Les identitats i les
identificacions múltiples es resolen en dret internacional aplicant la vella
pràctica de la nacionalitat múltiple. Hom pot conservar la nacionalitat
originària i adoptar-ne una de nova. Hi ha qui té dos o més passaports, tot
depèn de la permeabilitat de l’estat que els expedeix.
Valencians,
mallorquins, aragonesos, castellans, equatorians o marroquins, tindrien resolta la incertesa que s’escampa,
sovint de forma malintencionada, amb rumors, propaganda i disseminació de
temors infundats, si la nova república expedeix passaports als seus residents i
a aquells qui s’identifiquen amb la nova identitat catalana.
No hauria de caler
dir que seria pervers imaginar una negativa del Regne d’Espanya a conservar els
drets de ciutadania, el ius solis (dret
de naixença) i el ius sanguinis (dret
de parentiu) als seus propis naturals que volessin compartir la nacionalitat espanyola
i la catalana.
Una Catalunya
independent que no expedís passaports als qui hi viuen regularment, vinguin
d’allà on vinguin, hauria de ser impensable. Una Europa que no ho acceptés
seria cega i sense futur.
Per construir el nou
espai comú d’identificacions cal generar accions socials i culturals
comunitàries que siguin inclusives. Significa afavorir el diàleg plural entre
cultures i respectar els drets de les minories en la societat d’acollida. Reproduir
els esquemes excloents dels antics estats, posant en pràctica un “neojacobinisme”
a la catalana seria el pitjor dels errors.
Només amb grandesa es
poden fer realitat els nous imaginaris que asseguren el futur dels pobles
lliures.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada